Nymphomaniac: Vol. I

Αβατάρι χρήστη
Φαροφύλακας
Φωτόφρακτος Δροσουλίτης
Αναρτήσεις: 3453
Εγγραφή: 31 Μάρ 2013, 09:00

Nymphomaniac: Vol. I

Ανάρτησηαπό Φαροφύλακας » 15 Δεκ 2014, 21:33

Image

Τίτλος: Nymphomaniac: Vol. I
Έτος παραγωγής: 2013
Σκηνοθεσία: Lars von Trier
Σενάριο: Lars von Trier
Ηθοποιοί: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin…
Διάρκεια: 117΄
imdb

Υπόθεση
Ένας περαστικός βρίσκει μια χτυπημένη γυναίκα, ξαπλωμένη στον δρόμο, και της προσφέρει φιλοξενία στο σπίτι του. Εκεί αυτή του εξομολογείται πως είναι νυμφομανής και ξεκινά την μακριά διήγηση της ζωής της.

Άποψη
Άλλη μια ιδιαίτερη ταινία και το σίγουρο είναι πως όταν βλέπεις Φον Τρίερ, δεν βλέπεις χόλιγουντ. Ιδιαίτερος κι απρόβλεπτος ευρωπαϊκός κινηματογράφος, που βλέπεται με ενδιαφέρον ακριβώς γι’ αυτό: είναι ανανεωτικός γιατί είναι έξω από τις φόρμες.

Τα μέρη Α΄ και Β΄ αποτελούν, στην ουσία, μία ενιαία ταινία η οποία έσπασε στα δύο καθαρά λόγω μήκους κι έτσι υπάρχουν κι εδώ δύο παρουσιάσεις. Η ταινία, στο σύνολό της, είναι χωρισμένη σε οχτώ κεφάλαια όπου το πρώτο μέρος περιλαμβάνει τα πρώτα πέντε:
Κεφ. 1: The Compleat Angler
Κεφ. 2: Jerôme
Κεφ. 3: Mrs. H
Κεφ. 4: Delirium
Κεφ. 5: The Little Organ School

Είναι η τρίτη φορά που ο Φον Τρίερ σκηνοθετεί την Γκανσμπούρ, πράγμα που η ίδια έχει χαρακτηρίσει "ευλογία"*, κι είναι προφανές πως εδώ έχει δημιουργηθεί πλέον ένας από αυτούς τους δεσμούς σκηνοθέτη-ηθοποιού όπου ο ένας αρχίζει να χαρακτηρίζει τον άλλον. Νομίζω πως λίγοι ηθοποιοί μπορούν να διεκπεραιώσουν μια τέτοια ταινία και μάλλον η Γκανσμπούρ είναι από τους ακόμα πιο λίγους που έχουν και τα διαπιστευτήρια, για όσους θυμούνται το εξίσου προβοκατόρικο ξεκίνημά της, μικρή, με το άλμπουμ του πατέρα της και το τραγούδι "Lemon Incest" το οποίο είχε ξεκάθαρες υπόνοιες μιας αιμομικτικής αγάπης.

Πολύ χαρακτηριστική, βέβαια, κι η θεματολογία κι ο εντυπωσιακός τίτλος: Νυμφομανής. Και εξίσου χαρακτηριστικές κι οι διάσπαρτες ερωτικές σκηνές, οι οποίες δίνονται με ωμότητα κι ειλικρίνεια. Δεν υπάρχουν εδώ εραστές ανεξήγητα τυλιγμένοι σε σεντόνια. Το σεξ δίνεται μέσα στην φυσική του γύμνια, πέρα από πουριτανισμό αλλά και πέρα από επιτήδευση.

Σκέφτομαι πως, όσον αφορά την βία στον κινηματογράφο, έχει ενδιαφέρον να αναλογιστούμε την παντελή απουσία ταμπού: τα πάντα μάς δίνονται σε όλο τους το φρικτό μεγαλείο! τα πιστόλια, οι γροθιές, το σακάτεμα, τα αίματα, ο θάνατος, η αποσύνθεση. Όμως στο σεξ, το ταμπού πέφτει σχεδόν πάντα σαν βαριά κουρτίνα, κι ακόμα και στον πιο τρυφερό έρωτα βλέπουμε σχεδόν πάντα μέσες-άκρες, μισά πλάνα στο ημίφως, απαλλαγμένα από τους πρωταγωνιστές του έρωτα: το πέος, το αιδοίο, το σπέρμα κτλ. Έτσι, κατά μιαν εκδοχή, ταινίες όπως αυτή, αποδαιμονοποιούν κι αποκαθιστούν το σεξ ρίχνοντας την πουριτανική κουρτίνα.

Επιπλέον, το σεξ δικαιώνεται διαρκώς και μέσα από τα μάτια της νυμφομανούς Τζο η οποία το υπερασπίζεται σαν στάση ζωής και σαν φύση κι έτσι, κάποια στιγμή, σε μια από τις πολλές χαρακτηριστικές ατάκες της ταινίας, λέει στον Σέλιγκμαν:

"Για κάθε εκατό εγκλήματα που γίνονται στο όνομα της αγάπης, μόνο ένα γίνεται στο όνομα του σεξ."

Από εκεί και πέρα, η ταινία είναι όλη μια αφήγηση κι ο ακροατής, ο Σέλιγκμαν, στα δικά μου μάτια, σχεδόν μεταφυσικός, φανταστικός, έτσι που η αναδρομή της Τζο να μοιάζει με ένα εσωτερικό ταξίδι, μια ενδοσκόπηση ή με αλληγορική προβολή μιας θολωμένης ιδέας. Η Γκανσμπούρ είπε σε συνέντευξη πως "πρόκειται για μια ταινία για τη σάρκα και η σκληρότητά του σεξ"*, και ενώ αυτό μου είναι ξεκάθαρο, αναρωτιέμαι εάν δεν υπάρχει και μια δεύτερη, βαθύτερη ανάγνωση. Άλλωστε ο Σέλιγκμαν συχνά παίρνει σημεία της ιστορίας της Τζο και τα αντιστοιχίζει με τελείως διαφορετικά πράγματα.

Ίσως η μόνη διαφορά ανάμεσα σε εμένα και τους άλλους ανθρώπους είναι πως πάντοτε απαιτούσα περισσότερα από ηλιοβασίλεμα.. Πιο θεαματικά χρώματα καθώς ο ήλιος χτυπούσε στον ορίζοντα.. Μάλλον αυτή είναι η μόνη μου αμαρτία..

Image

Τα στατικά πλάνα με τους διαλόγους της Τζο με τον Σέλιγκμαν μού θυμίζουν Μπέργκμαν και γενικότερα νιώθω πως υπάρχει μια σκανδιναβική συνέχεια εδώ πέρα. Οι ηθοποιοί όλοι εξαίρετοι στην κάπως δύσκολη αποστολή κι αξίζει να αναφερθεί ο σύντομος και χειμαρρώδης ρόλος της Ούμας Θέρμαν.

Για να λυθεί κι η απορία, όσον αφορά τις σκηνές σεξ, χρησιμοποιήθηκαν ηθοποιοί πορνό που ντουμπλαρίστηκαν με χρήση υπολογιστή και αλλού επιστρατεύτηκαν άλλα μέσα και, για παράδειγμα, σε σκηνή πεοθηλασμού, χρησιμοποιήθηκε προσθετικό πέος.

Μέσα στο προβοκατόρικο μάρκετινγκ της ταινίας ανήκει μια σειρά φωτογραφιών των ηθοποιών με το πρόσωπό τους (υποτίθεται) σε στιγμή οργασμού, από όπου κι η αφίσα, πιο πάνω, με την Stacy Martin.

Image

Θυμόμαστε πως ο Λαρς Φον Τριερ υπήρξε στόχος δριμείας κριτικής όταν το 2011, σε μια συνέντευξη, εξέφρασε συμπάθεια για τον Χίτλερ, σε σημείο που να χαρακτηριστεί τότε persona non grata, από τις Κάννες. Έτσι εδώ, και σχετικά με το Nymphomaniac, φάνηκε πολύ πιο φειδωλός σε κουβέντες, πράγμα που θέλησε να εκφράσει και με την πιο πάνω φωτογραφία.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, μια διαφορετική κι ενδιαφέρουσα ταινία από έναν πολύ ξεχωριστό σκηνοθέτη.

Τρέιλερ



* Από συνέντευξη της Γκανσμπούρ, που βρήκα στο YouTube.
"Ah," she said, "to come is easy and takes hours; to go is different—and may take centuries."

Αβατάρι χρήστη
Χήθκλιφ
Ονειρευτής
Αναρτήσεις: 435
Εγγραφή: 30 Σεπ 2013, 03:14

Re: Nymphomaniac: Vol. I

Ανάρτησηαπό Χήθκλιφ » 16 Δεκ 2014, 10:08

Όπως είχα γράψει και σε κάποιο άλλο νήμα, το πρώτο μέρος της ταινίας με άφησε εντελώς αδιάφορη και για μένα τουλάχιστον, υπήρξε κουραστικό και ατελείωτο. Όχι πως ήταν κακό, απλώς δεν βρήκα τίποτα που να με ενδιαφέρει προσωπικά και να μπορώ να ταυτιστώ. Το ενδιαφέρον μου αφυπνίστηκε με την έναρξη του δεύτερου μέρους ενώ από εκεί και έπειτα πραγματικά απογειώθηκε. Δεν ξέρω αν και σε άλλους φάνηκαν εξίσου διαφορετικά τα δύο μέρη ή αν είναι καθαρά ζήτημα δικής μου αντίληψης, προσωπικά πάντως βίωσα δύο διαφορετικές ταινίες.

Η Σάρλοτ Γκανσμπουρ ήταν πολύ καλή στο ρόλο της (αν και προσωπικά με 'αιχμαλώτισε' η Μία Γκοθ του β' μέρους) και θα προτιμούσα να υποδυόταν η ίδια τον νεαρό εαυτό της. Προφανώς έδειχνε κάπως παραπάνω ταλαιπωρημένη για να γίνει πιστευτή ως εικοσάχρονη, η κουρασμένη της όψη όμως λειτουργούσε άψογα ως επακόλουθο μιας ζωής σαν εκείνης που ακολουθούσε η Τζο της ταινίας, γι' αυτό σκέφτομαι πως ίσως ήταν τεχνητή και σκόπιμη.

Το πρώτο που έκανα μόλις τελείωσε η ταινία ήταν να ψάξω σχετικά με το κατά πόσο οι σκηνές του σεξ γυρίστηκαν από τους ίδιους τους ηθοποιούς ή όπως αναφέρεται και πιο πάνω, χρησιμοποιήθηκαν επαγγελματίες του χώρου. Η περιέργεια μου πυροδοτήθηκε από το γεγονός ότι η Σάρλοτ είναι, εάν δεν κάνω λάθος, παντρεμένη και γενικότερα θεωρείται μία καθ' όλα 'ευυπόληπτη' ηθοποιός, θαρραλέα - τολμηρή μεν, αλλά όχι αμφιλεγόμενη (χαρακτηρισμός που θα της απευθυνόταν αυτοστιγμεί με μία τέτοια κίνηση και θα τη συνόδευε 'για πάντα'..).

Καθώς έγινε λόγος για αιμομικτικά υπονοούμενα στο τραγούδι που ερμήνευσε μαζί με τον πατέρα της, ήρθε στο νου μου μία πολύ καλή ταινία στην οποία πρωταγωνίστησε σε μικρή πάλι ηλικία, όπου επιδίδεται σε αιμομικτική σχέση με τον αδελφό της. Για όποιον ενδιαφέρεται τιτλοφορείται "The cement garden \ Ο Τσιμεντόκηπος" από το ομότιτλο μυθιστόρημα του Ίαν Μακ Γιούαν.

Ο χαρακτήρας του Σέλινγμαν δεν μου άρεσε καθόλου, μου έδωσε την εντύπωση καρικατούρας και μου προκαλούσε γέλιο όποτε εκστόμιζε μια φράση, κάτι που μάλλον δεν αποτελούσε πρόθεση το σκηνοθέτη. Πέρα από αυτό όμως, ο κύριος λόγος που με ενόχλησε αφορά στη συμπεριφορά του όπως εξελίσσεται στο β' μέρος, γι' αυτό θα το αφήσω για αργότερα.

Τέλος, η μόνη σκηνή που με ενθουσίασε από το πρώτο μέρος ήταν εκείνη όπου εμφανίζεται η Ούμα Θέρμαν κλέβοντας τις εντυπώσεις, στο ρόλο της συζύγου, Mrs. H.. από τις πιο κωμικές για μένα στιγμές που έχω συναντήσει στον κινηματογράφο, υπέροχα μαύρο χιούμορ και διάχυτη ειρωνεία! Σκηνή που θα χαρακτήριζα 'συλλεκτική' :προσκυνώ:
"Parce que moi je rêve, moi je ne le suis pas.."

Αβατάρι χρήστη
Ζόφος
Μυθευτής
Αναρτήσεις: 698
Εγγραφή: 03 Σεπ 2014, 20:18

Re: Nymphomaniac: Vol. I

Ανάρτησηαπό Ζόφος » 22 Δεκ 2014, 04:36

Απ΄ότι θυμάμαι (γιατί τη ταινία την είδα πέρσυ όταν κυκλοφόρησε) το πρώτο μέρος αν και δράμα φάνηκε πιο ευχάριστο και όντως κάπως κωμικό λόγω των υπερβολών. Ίσως φταίει και η ηλικία της γλυκιάς Stacy Martin. Το δεύτερο ήταν λίγο πιο βαρύ και περίπλοκο, σαν την ερμηνεία της Gainsbourg. Γενικά ήταν καλή αλλά πιστεύω μπορούσε να γίνει και καλύτερη δουλειά στο μοντάζ. Ο Trier μπορεί να μην είναι από τους αγαπημένους μου σκηνοθέτες, όμως παραδέχομαι ότι τα καταφέρνει να προκαλεί και οι δουλειές του να μας μένουν.

Αβατάρι χρήστη
Μπιατριξ Κιντο
βιντεοβάτης
Αναρτήσεις: 985
Εγγραφή: 17 Αύγ 2018, 13:25

Re: Nymphomaniac: Vol. I

Ανάρτησηαπό Μπιατριξ Κιντο » 26 Αύγ 2018, 20:30

Ζόφος έγραψε:Απ΄ότι θυμάμαι (γιατί τη ταινία την είδα πέρσυ όταν κυκλοφόρησε) το πρώτο μέρος αν και δράμα φάνηκε πιο ευχάριστο και όντως κάπως κωμικό λόγω των υπερβολών. Ίσως φταίει και η ηλικία της γλυκιάς Stacy Martin. Το δεύτερο ήταν λίγο πιο βαρύ και περίπλοκο, σαν την ερμηνεία της Gainsbourg. Γενικά ήταν καλή αλλά πιστεύω μπορούσε να γίνει και καλύτερη δουλειά στο μοντάζ. Ο Trier μπορεί να μην είναι από τους αγαπημένους μου σκηνοθέτες, όμως παραδέχομαι ότι τα καταφέρνει να προκαλεί και οι δουλειές του να μας μένουν.


Ναι, μου αρεσε μονο η ερμηνεια της Ουμα Θερμαν σε μια σκηνη και η σκηνοθεσια (οι τεχνικες δηλαδη). Κατα τα αλλα, ως υποθεση....μια τσοντα με βιογραφια. Τιποτε αλλο! :κάτω:
"Κι εκεί που νόμιζες ότι δεν θα ξανανιώσεις ποτέ κάτι τόσο δυνατό, έρχεται κάποιος και σου δείχνει ότι το ποτέ είναι μεγάλη λέξη. . ."


Επιστροφή “δεκαετία του 2010”

Ποιος είναι συνδεμένος

Χρήστες που περιηγούνται σε αυτό το φόρουμ: Δεν υπάρχουν εγγραμένοι χρήστες και 4 επισκέπτες