Τίτλος: Star Trek
Έτη προβολής: 1966-1969
Δημιουργοί: Gene Roddenberry
Ηθοποιοί: William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley
imdb
Υπόθεση
Σε ένα οποιοδήποτε τέτοιο φόρουμ θα ήταν έλλειψη να μην υπάρχει κάποια αναφορά στη κλασσική, θρυλική σειρά Σταρ Τρεκ. Τί να πει κανείς γι' αυτό το θρύλο, αλλά το βάρος πρέπει να πέσει σε κάποιον.
Η κεντρική ιδέα του Σταρ Τρεκ δεν είναι και τόσο πρωτότυπη: ένα διαστημόπλοιο, το Εντερπραϊζ, εκπροσωπεί τη Γη σε μια εξερευνητική αποστολή, με σκοπό γνωρίσει νέους πολιτισμούς. Σε επόμενα επεισόδια η μυθολογία του Σταρ Τρεκ αναπτύσσεται πιο πολύ, και έτσι έχουμε τον Αστροστόλο, που είναι το Σώμα στο οποίο ανήκει το Έντερπραϊζ, και την Ομοσπονδία Πλανητών, που είναι ένας ουτοπικός διαπλανητικός οργανισμός στον οποίο ανήκουν πολλοί πλανήτες και εξωγήινοι, όπως και η Γη. Ο ουτοπισμός που εκφράζει η Ομοσπονδία και το Σταρ Τρεκ είναι ίσως το πιο πρωτότυπο μήνυμα που έχει να μας πει η σειρά.
Βρισκόμαστε λοιπόν στον 23ο αιώνα, για την ακρίβεια στο 2266 (3 αιώνες μετά απο τη χρονιά που ξεκίνησε η σειρα). Η ανθρωπότητα έχει πλέον λύσει τα υπαρξιακά της προβλήματα, έχει ξεπεράσει το πρωτόγονο στάδιο των πολέμων, των προκαταλήψεων και των ασθενειών. Η τεχνολογία ελέγχει την ίδια την ύλη σε μοριακό επίπεδο, με συνέπεια να μην υπάρχει έλλειψη τροφίμων, και με επόμενη συνέπεια να μην έχει πλέον καμία αξία το χρήμα και τα υλικά αγαθά. Ο σκοπός λοιπόν της ανθρωπότητας, και κατ' επέκταση των πολιτισμών της Ομοσπονδίας, δεν είναι η επιβίωση και η κατάκτηση αλλά μόνο η αναζήτηση γνώσης και γνωριμίας με το Σύμπαν.
Δε λείπουν όμως και οι εχθροί της Ομοσπονδίας (αλλιώς η σειρά δεν θα είχε ενδιαφέρον!) όπως οι εξωγήινοι Κλίνγκον και οι Ρωμυλιανοί, κάποιοι από τους εξωγήινους που συναντά το Εντερπραϊζ οι οποίοι ακόμα δεν έχουν ενστερνιστεί τις αξίες της Ομοσπονδίας και παραμένουν πολεμοχαρείς ή και πρωτόγονοι. Και μπορεί βέβαια το Σταρ Τρεκ με την Ομοσπονδία να μας φαίνεται ουτοπικό, αλλά δεν λείπουν και οι υπερανεπτυγμένοι εξωγήινοι, που θεωρούν "βάρβαρους" τους ανθρώπους του Αστροστόλου, μόνο και μόνο επειδή έχουν όπλα για αυτοάμυνα!
Το πολυπολιτισμικό πλήρωμα αντιπροσωπεύει μια ενωμένη Γη, όπως ο Σκωτσέζος μηχανικός Σκότι με τη χαρακτηριστική προφορά, ό γιαπωνέζος πλωτάρχης Σούλου, η Αφρικανή αξιωματικός επικοινωνίας Ουχούρα και ο Ρώσσος Τσέχωφ, τολμηρές παρουσίες σε εκείνη την ψυχροπολεμική εποχή.
Οι πρωταγωνιστές της σειράς αποτελούν ένα τρίο.
[list][*]Βασικός χαρακτήρας είναι ο πλοίαρχος Αστροστόλου Τζέιμς Κερκ, περιπετειώδης, σωματικά δυνατός και πολυμήχανος ο οποίος καταφέρνει και ξεπερνάει όλα τα εμπόδια που συναντάει το διαστημόπλοιο και το πλήρωμά του. Ενα απο τα χαρακτηριστικά του είναι οι σύντομοι έρωτες που περνάει σχεδόν σε κάθε επεισόδιο, κάτι που τον έχει χαρακτηρίσει "γυναικά". Ο "Σεξπηρικός" τρόπος που τον υποδύεται ο William Shatner, με τις απότομες στάσεις και επιταχύνσεις στην ομιλία είναι χαρακτηριστικός. Ο ήρωας έχει περάσει από άπειρες παρωδίες, σάτιρες και αναφορές στην ποπ κουλτούρα, να μην αναφέρουμε τα memes.
[*]Πάντα μαζί του είναι ο χειρούργος γιατρός του Εντερπραϊζ Λέοναρντ Μακκόυ, τον οποίο ο Κερκ αποκαλεί "Μπόουνς" (σε κανένα επεισόδιο δεν εξηγείται η προέλευση αυτού του παρατσουκλιού). Γενικώς θα έλεγα οξύθυμος, γκρινιάρης, έντονος και αυθόρμητος, αντιπρσωπεύει τη συνείδηση ή το συναίσθημα του Κερκ, και είναι στον αντίποδα του άλλου φίλου του, Σποκ. Ο Μπόουνς εκστομίζει τη χαρακτηριστική φράση "Γιατρός είμαι, δεν είμαι μάγος/κβαντικός φυσικός/μηχανικός/πυρηνικός επιστήμων/σκαφτιάς" όποτε πρέπει να κάνει κάτι άγνωστο γι' αυτόν.
[*]Τέλος (but not least) ο ύπαρχος και Αξιωματικός Επιστήμης, Κύριος Σποκ. Είναι ο μόνος εξωγήινος στο πλήρωμα του Εντερπραιζ και δημιουργήθηκε ως η "ατραξιόν" της σειράς, με τα μοναδικά εξωγήινα φρύδια και αυτιά. Είναι Βουλκάνιος (στην πραγματικότητα μισός Βουλκάνιος μιας και η μητέρα του είναι γήινη) με κύριο χαρακτηριστικό τους την απουσία πάθους και συναισθήματος, που έδωσαν θέση στην ψυχρή λογική. Ο Σποκ δρα με γνώμωνα το γενικότερο όφελος ή τους κανονισμούς του Αστροστόλου. Όντας στον αντίποδα του συναισθηματικού και αυθόρμητου Μακκόυ, ο Σποκ έχει το ρόλο της λογικής του Κερκ, υποδεικνύοντάς του τη λογική οδό, υπενθυμίζοντάς του τους κανόνες όταν εκείνος ξεφεύγει, αλλά πάντα θα εκτελέσει διαταγές, ακόμα κι αν διαφωνεί. Δε λείπουν όμως και κάποια επεισόδια οπου ο Σποκ "πειραγμένος" (από κάποιο εξωγήινο ιό ή ναρκωτικό ή άλλο παράγοντα) χάνει τις άμυνές του και ξεσπά, με καταστροφικά συναισθήματα.
Παρακάτω μπορειτε να δειτε εαν ενδιαφερεστε, μια συντομη περιγραφη για τον "κόσμο" και την τεχνολογία του Σταρ Τρεκ
Άποψη
Το αρχικό Σταρ Τρεκ λοιπόν, είναι ένα διαστημικό σόου που ξεκίνησε το 1966, μια εποχη που η οθόνη ήδη ήξερε τις ταινίες Ε.Φ. και τις b-movies, ήταν επίσης μια εποχή με ενδιαφέροντα κοινωνικοπολικά δρόμενα, τον Ψυχρό Πόλεμο, τον Πόλεμο του Βιετναμ, ιδεολογικά κινήματα όπως οι Χίπηδες, και κάποια υπολείμματα ρατσισμού.
Το Σταρ Τρεκ είναι άπο τα ελάχιστα έργα, και η μοναδική σειρά εκείνης της εποχής που έχω δει. Σε κάποια σημεία με εξέπληξε η φρεσκάδα του και το πόσο μπροστά από την εποχή του ήταν, αλλά δε γίνεται να μην αντιπροσωπεύει την αισθητική, το κιτς και αφελείς αντιλήψεις της εποχής. Οι γυναίκες έχουν τα μαλλιά και φορούν τα χαρακτηριστικά μίνι της εποχής. Τα εφφέ φυσικά είναι πρωτόγονα και επι το πλείστον αποκρουστικά για μας σήμερα ενώ στα πρώτα επεισόδια τα συστήματα του Εντερπραιζ γεμιζουν το χωρο με ενοχλητικούς ήχους "ζβιουν, πιου-πίου, μπλιπ-μπλιπ" που θυμίζουν πιο πολυ b-movie παρά 23ο αιώνα (ευτυχως εχουν αφαιρεθει σε επομενα επεισοδια).
Κάποια σεναριακά στοιχεία που ενθουσίαζαν το κοινό σήμερα θα θεωρούταν κλισέ, όπως το οτι πάντα βγάζει το φίδι από την τρύπα ο "γαμάουα" Κερκ. Όσο για τον Σποκ, αποτελει ενα σεναριακο πασπαρτού, υπερβολικά παντογνώστης και πανεπιστήμων: βλέποντας ένα πρωτόγονο βέλος, το συγκρίνει με ένα ανάλογο της γήινης ιστορίας (δηλαδή έχει απομνημονεύσει όλη την αρχαιολογία της Γης; Και ποιών άλλων πλανητών; ), διαβάζοντας ένα μουσικό κομμάτι μπορεί να πει ποιανού μουσικού τεχνοτροπία είναι (δηλ. ξέρει όλους τους μουσικούς του γαλαξία; ) και μπορεί να το παίξει αμέσως στο πιάνο (ξέρει και πιάνο!) ενώ μπορει να επιδιορθώσει και να διαμορφώσει τα εξαρτήματα, με ό,τι υλικά κι αν βρίσκει. Ώπα ρε Καραμήτρο, πού πας; Και αν υπάρχουν τέτοιες διάνοιες γιατί χαραμίζεται ως ύπαρχος διαστημοπλοίου;
Άποψή μου είναι οτι το ουτοπικό όραμα του Σταρ Τρεκ φαντάζει αρκετά παρωχημένο σήμερα. Ο ενοποιημένος κόσμος που έχει λύσει όλα του τα προβλήματα χάρη στην τεχνολογία μπορεί να φαινόταν σαν παράδεισος τότε, αλλά πλέον η παγκοσμιοποίηση αποτελεί μπαμπούλα, και σίγουρα πλέον δεν πιστεύουμε οτι η τεχνολογία μπορεί να λύσει τα προβλήματα επιβίωσης, κρίνοντας απο τις πιο πρόσφατες τάσεις επιστροφής στη φύση.
Το Σταρ Τρεκ ήταν προϊόν της εποχής του, αλλα στα μόλις 3 χρόνια οπου προβλήθηκε, έγραψε τη δική του ιστορία και άφησε τεράστια κληρονομιά στην Αμερκάνικη μυθολογία. Ενδεικτικά της θρυλικής του διάστασης αναφέρω το εξής περιστατικό: ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ήταν τηλεθεατής της σειράς και είχε πει στη μαύρη ηθοποιό που υποδύεται την Ουχούρα οτι δεν πρέπει να παραιτηθεί από τη σειρά, γιατί η παρουσία της θα αποτελέσει παράδειγμα για πολλούς μαύρους. Η Ουχούρα ήταν από τις πρώτες μαύρες ηθοποιούς στην τηλεόραση που δεν είχαν το ρόλο της υπηρέτριας. Η Νικελ Νίκολς κατόπιν προσλήφθηκε σε ενα προγραμμα για να ενθαρρύνει αφροαμερικανους (και αλλες μειονοτητες) να δηλώσουν υποψηφιότητα στη ΝΑΣΑ. Η αφροαμερικανή αστροναύτης Μέι Τζέιμσον είχε δηλώσει οτι η Ουχούρα αποτελούσε πρότυπό της για να μπει στη ΝΑΣΑ.
Για μένα, αλλά πιστεύω και για τους περισσότερους, ο Σποκ είναι ο πιο ενδιαφέρων χαρακτήρας. Ενσαρκώνει με μεγάλη συνέπεια μια εντελώς ξένη φιλοσοφία και στάση ζωής που οι άλλοι βρίσκουν ακατανόητη. Ακόμα και οι "ανθρώπινες" αντιδράσεις του έχουν μοναδική ερμηνεία τη λογική: θα πάει να σώσει κάποιο μέλος του πληρώματος που τον μισεί, γιατί ο Σποκ δε νιωθει εκδικητικότητα... αλλά ούτε νιώθει ανησυχία γι' αυτόν από φιλανθρωπία, γιατί κίνητρό του είναι οτι δεν πρέπει να χαθεί μέλος του πληρώματος. Σε συνδυασμό με τη φοβερή πειστική ερμηνεία του Leonard Nimoy, δικαίως ο Σποκ αποτελεί την πιο χαρακτηριστική και αναγνωρίσιμη φιγούρα του Σταρ Τρεκ.