Star Trek (1966-1969)

Αβατάρι χρήστη
Ξενέρωτας
Ταξιδευτής
Αναρτήσεις: 266
Εγγραφή: 17 Ιούν 2013, 17:32

Star Trek (1966-1969)

Ανάρτησηαπό Ξενέρωτας » 22 Σεπ 2013, 18:52

Image
Τίτλος: Star Trek
Έτη προβολής: 1966-1969
Δημιουργοί: Gene Roddenberry
Ηθοποιοί: William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley
imdb

Υπόθεση
Σε ένα οποιοδήποτε τέτοιο φόρουμ θα ήταν έλλειψη να μην υπάρχει κάποια αναφορά στη κλασσική, θρυλική σειρά Σταρ Τρεκ. Τί να πει κανείς γι' αυτό το θρύλο, αλλά το βάρος πρέπει να πέσει σε κάποιον.

Η κεντρική ιδέα του Σταρ Τρεκ δεν είναι και τόσο πρωτότυπη: ένα διαστημόπλοιο, το Εντερπραϊζ, εκπροσωπεί τη Γη σε μια εξερευνητική αποστολή, με σκοπό γνωρίσει νέους πολιτισμούς. Σε επόμενα επεισόδια η μυθολογία του Σταρ Τρεκ αναπτύσσεται πιο πολύ, και έτσι έχουμε τον Αστροστόλο, που είναι το Σώμα στο οποίο ανήκει το Έντερπραϊζ, και την Ομοσπονδία Πλανητών, που είναι ένας ουτοπικός διαπλανητικός οργανισμός στον οποίο ανήκουν πολλοί πλανήτες και εξωγήινοι, όπως και η Γη. Ο ουτοπισμός που εκφράζει η Ομοσπονδία και το Σταρ Τρεκ είναι ίσως το πιο πρωτότυπο μήνυμα που έχει να μας πει η σειρά.

Βρισκόμαστε λοιπόν στον 23ο αιώνα, για την ακρίβεια στο 2266 (3 αιώνες μετά απο τη χρονιά που ξεκίνησε η σειρα). Η ανθρωπότητα έχει πλέον λύσει τα υπαρξιακά της προβλήματα, έχει ξεπεράσει το πρωτόγονο στάδιο των πολέμων, των προκαταλήψεων και των ασθενειών. Η τεχνολογία ελέγχει την ίδια την ύλη σε μοριακό επίπεδο, με συνέπεια να μην υπάρχει έλλειψη τροφίμων, και με επόμενη συνέπεια να μην έχει πλέον καμία αξία το χρήμα και τα υλικά αγαθά. Ο σκοπός λοιπόν της ανθρωπότητας, και κατ' επέκταση των πολιτισμών της Ομοσπονδίας, δεν είναι η επιβίωση και η κατάκτηση αλλά μόνο η αναζήτηση γνώσης και γνωριμίας με το Σύμπαν.

Δε λείπουν όμως και οι εχθροί της Ομοσπονδίας (αλλιώς η σειρά δεν θα είχε ενδιαφέρον!) όπως οι εξωγήινοι Κλίνγκον και οι Ρωμυλιανοί, κάποιοι από τους εξωγήινους που συναντά το Εντερπραϊζ οι οποίοι ακόμα δεν έχουν ενστερνιστεί τις αξίες της Ομοσπονδίας και παραμένουν πολεμοχαρείς ή και πρωτόγονοι. Και μπορεί βέβαια το Σταρ Τρεκ με την Ομοσπονδία να μας φαίνεται ουτοπικό, αλλά δεν λείπουν και οι υπερανεπτυγμένοι εξωγήινοι, που θεωρούν "βάρβαρους" τους ανθρώπους του Αστροστόλου, μόνο και μόνο επειδή έχουν όπλα για αυτοάμυνα!

Το πολυπολιτισμικό πλήρωμα αντιπροσωπεύει μια ενωμένη Γη, όπως ο Σκωτσέζος μηχανικός Σκότι με τη χαρακτηριστική προφορά, ό γιαπωνέζος πλωτάρχης Σούλου, η Αφρικανή αξιωματικός επικοινωνίας Ουχούρα και ο Ρώσσος Τσέχωφ, τολμηρές παρουσίες σε εκείνη την ψυχροπολεμική εποχή.

Οι πρωταγωνιστές της σειράς αποτελούν ένα τρίο.
[list][*]Βασικός χαρακτήρας είναι ο πλοίαρχος Αστροστόλου Τζέιμς Κερκ, περιπετειώδης, σωματικά δυνατός και πολυμήχανος ο οποίος καταφέρνει και ξεπερνάει όλα τα εμπόδια που συναντάει το διαστημόπλοιο και το πλήρωμά του. Ενα απο τα χαρακτηριστικά του είναι οι σύντομοι έρωτες που περνάει σχεδόν σε κάθε επεισόδιο, κάτι που τον έχει χαρακτηρίσει "γυναικά". Ο "Σεξπηρικός" τρόπος που τον υποδύεται ο William Shatner, με τις απότομες στάσεις και επιταχύνσεις στην ομιλία είναι χαρακτηριστικός. Ο ήρωας έχει περάσει από άπειρες παρωδίες, σάτιρες και αναφορές στην ποπ κουλτούρα, να μην αναφέρουμε τα memes.

[*]Πάντα μαζί του είναι ο χειρούργος γιατρός του Εντερπραϊζ Λέοναρντ Μακκόυ, τον οποίο ο Κερκ αποκαλεί "Μπόουνς" (σε κανένα επεισόδιο δεν εξηγείται η προέλευση αυτού του παρατσουκλιού). Γενικώς θα έλεγα οξύθυμος, γκρινιάρης, έντονος και αυθόρμητος, αντιπρσωπεύει τη συνείδηση ή το συναίσθημα του Κερκ, και είναι στον αντίποδα του άλλου φίλου του, Σποκ. Ο Μπόουνς εκστομίζει τη χαρακτηριστική φράση "Γιατρός είμαι, δεν είμαι μάγος/κβαντικός φυσικός/μηχανικός/πυρηνικός επιστήμων/σκαφτιάς" όποτε πρέπει να κάνει κάτι άγνωστο γι' αυτόν.

[*]Τέλος (but not least) ο ύπαρχος και Αξιωματικός Επιστήμης, Κύριος Σποκ. Είναι ο μόνος εξωγήινος στο πλήρωμα του Εντερπραιζ και δημιουργήθηκε ως η "ατραξιόν" της σειράς, με τα μοναδικά εξωγήινα φρύδια και αυτιά. Είναι Βουλκάνιος (στην πραγματικότητα μισός Βουλκάνιος μιας και η μητέρα του είναι γήινη) με κύριο χαρακτηριστικό τους την απουσία πάθους και συναισθήματος, που έδωσαν θέση στην ψυχρή λογική. Ο Σποκ δρα με γνώμωνα το γενικότερο όφελος ή τους κανονισμούς του Αστροστόλου. Όντας στον αντίποδα του συναισθηματικού και αυθόρμητου Μακκόυ, ο Σποκ έχει το ρόλο της λογικής του Κερκ, υποδεικνύοντάς του τη λογική οδό, υπενθυμίζοντάς του τους κανόνες όταν εκείνος ξεφεύγει, αλλά πάντα θα εκτελέσει διαταγές, ακόμα κι αν διαφωνεί. Δε λείπουν όμως και κάποια επεισόδια οπου ο Σποκ "πειραγμένος" (από κάποιο εξωγήινο ιό ή ναρκωτικό ή άλλο παράγοντα) χάνει τις άμυνές του και ξεσπά, με καταστροφικά συναισθήματα.

Παρακάτω μπορειτε να δειτε εαν ενδιαφερεστε, μια συντομη περιγραφη για τον "κόσμο" και την τεχνολογία του Σταρ Τρεκ
Όπως κάθε έργο ΕΦ, πολλά προβλήματα έχουν λυθεί στον μελλοντικό αυτό αιώνα, όπως τα ενεργειακά προβλήματα, μια και εδώ και χρησιμοποιούνται αντιδραστήρες ύλης – αντιύλης, να μην αναφέρουμε τις δυνατότητες των υπολογιστικών συστημάτων. Ο συνδυασμός τους έχει κάνει πολύ διαδεδομένη την χρήση εξωτικών τεχνολογιών, όπως τηλεμεταφορά, μετατροπή ενέργειας σε οποιαδήποτε μορφή ύλης (ακόμα και φαγητού!), και την προώθηση μέσω Δινών που κάνει εφικτά τα διαστρικά ταξίδια, με ταχύτητες 10 φορές μεγαλύτερες από αυτή του φωτός.

Για τις ανάγκες της σειράς υπάρχουν διάφορα σκηνικά που αναπαριστούν τομείς του διαστημοπλοίου Εντερπραιζ οπου λαμβάνει χώρα η δράση. Η κυρίως δράση γίνεται στη γέφυρα οπου βρισκεται ο Κερκ με τα ανωτερα μελη του πληρώματος, με τη μεγάλη οθόνη που δείχνει το εξωτερικό περιβάλλον στο διάστημα, ή το πρόσωπο με το οποίο επικοινωνεί. Άλλα μέρη του διαστημοπλοίου είναι το μηχανοστάσιο, το δωμάτιο τηλεμεταφοράς, το αναρρωτήριο, πολλοί διάδρομοι και ο ανελκυστήρας. Υπάρχουν και τούνελ που δίνουν πρόσβαση σε δευτερευοντα κυκλώματα του σκάφους, και τα βλέπουμε όποτε οι τεχνίτες πρέπει να κανουν καποια εκτακτη μετατροπή.

Η στολές που φοράει το πλήρωμα (που δεν είναι ιδιαίτερα φουτουριστικές) εχουν συγκεκριμένα χρώματα που δείχνουν το τμήμα στο οποίο υπηρετούν: χρυσό-πράσινο στο διοικητικό, μπλε στο επιστημονικό και ιατρικό, και κόκκινο στις επιχειρήσεις (δεν είναι τυχαία η υψηλή θνησιμότητα όσων φορούν κόκκινο) Ολοι φερουν το εμβλημα του αστροστολου στο στηθος.

Τα σημαντικά γεγονότα και οι αποστολές του Εντερπράιζ καταγράφονται από τον πλοίαρχο (ή από όποιον διοικεί το διαστημόπλοιο). Απόσπασμα από το φωνητικό αυτό ημερολόγιο ακούγεται στην αρχή των επεισοδίων, βάζοντάς μας έτσι στο κλίμα, και αποτελεί σήμα κατατεθέν της σειράς που εχει εφαρμοστει σε ολες τις ενσαρκώσεις του Σταρ Τρεκ. Με το ημερολόγιο αναφέρεται και η περίφημη Αστρική Ημερομηνία, ένας τετραψήφιος δεκαδικός αριθμός που δεν έχει κάποια εξήγηση ή σημασία, αλλά δίνει μια αίσθηση χρονολογικής προόδου.

Για τις μετακινήσεις υπάρχει η τηλεμεταφορά, η οποία εξυπηρετούσε την παραγωγή ως μια γρηγορη και οικονομική μέθοδος: ειναι πιο αμεσο και απλο να εχεις τους ηθοποιούς να εμφανιζονται αυτοματα στον πλανητη, παρά να κατασκευάζεις σκάφη και να γυριζεις σκηνες με προσγειώσεις κλπ. Η κονσολα της αιθουσας τηλεμεταφοράς ανιχνευει και εντοπιζει έμβια όντα ή αντικείμενα, και να αποδομεί και να αναδομεί την ύλη τους σε μοριακό επίπεδο, σε άλλο σημείο. Τα άτομα που κατεβαίνουν στον πλανήτη είναι εξοπλισμένα με "φασικά λέιζερ" (phazer) τα οποια εχουν διαφορες ρυθμισεις, οπως αναισθητοποίηση ή καταστροφή. Επίσης ένας ασύρματος για επικοινωνία με το πλοίο (λέγεται οτι απετέλεσε τη βασική έμπνευση για την εφεύρεση των κινητών τηλεφώνων) καθώς και ένας ανιχνευτής/σκάννερ/ραντάρ/αναλυτής, το tricorder, που αναλύει οποιοδήποτε αντικείμενο ή παρουσία.


Άποψη
Το αρχικό Σταρ Τρεκ λοιπόν, είναι ένα διαστημικό σόου που ξεκίνησε το 1966, μια εποχη που η οθόνη ήδη ήξερε τις ταινίες Ε.Φ. και τις b-movies, ήταν επίσης μια εποχή με ενδιαφέροντα κοινωνικοπολικά δρόμενα, τον Ψυχρό Πόλεμο, τον Πόλεμο του Βιετναμ, ιδεολογικά κινήματα όπως οι Χίπηδες, και κάποια υπολείμματα ρατσισμού.

Το Σταρ Τρεκ είναι άπο τα ελάχιστα έργα, και η μοναδική σειρά εκείνης της εποχής που έχω δει. Σε κάποια σημεία με εξέπληξε η φρεσκάδα του και το πόσο μπροστά από την εποχή του ήταν, αλλά δε γίνεται να μην αντιπροσωπεύει την αισθητική, το κιτς και αφελείς αντιλήψεις της εποχής. Οι γυναίκες έχουν τα μαλλιά και φορούν τα χαρακτηριστικά μίνι της εποχής. Τα εφφέ φυσικά είναι πρωτόγονα και επι το πλείστον αποκρουστικά για μας σήμερα ενώ στα πρώτα επεισόδια τα συστήματα του Εντερπραιζ γεμιζουν το χωρο με ενοχλητικούς ήχους "ζβιουν, πιου-πίου, μπλιπ-μπλιπ" που θυμίζουν πιο πολυ b-movie παρά 23ο αιώνα (ευτυχως εχουν αφαιρεθει σε επομενα επεισοδια).
Κάποια σεναριακά στοιχεία που ενθουσίαζαν το κοινό σήμερα θα θεωρούταν κλισέ, όπως το οτι πάντα βγάζει το φίδι από την τρύπα ο "γαμάουα" Κερκ. Όσο για τον Σποκ, αποτελει ενα σεναριακο πασπαρτού, υπερβολικά παντογνώστης και πανεπιστήμων: βλέποντας ένα πρωτόγονο βέλος, το συγκρίνει με ένα ανάλογο της γήινης ιστορίας (δηλαδή έχει απομνημονεύσει όλη την αρχαιολογία της Γης; Και ποιών άλλων πλανητών; ), διαβάζοντας ένα μουσικό κομμάτι μπορεί να πει ποιανού μουσικού τεχνοτροπία είναι (δηλ. ξέρει όλους τους μουσικούς του γαλαξία; ) και μπορεί να το παίξει αμέσως στο πιάνο (ξέρει και πιάνο!) ενώ μπορει να επιδιορθώσει και να διαμορφώσει τα εξαρτήματα, με ό,τι υλικά κι αν βρίσκει. Ώπα ρε Καραμήτρο, πού πας; Και αν υπάρχουν τέτοιες διάνοιες γιατί χαραμίζεται ως ύπαρχος διαστημοπλοίου;

Άποψή μου είναι οτι το ουτοπικό όραμα του Σταρ Τρεκ φαντάζει αρκετά παρωχημένο σήμερα. Ο ενοποιημένος κόσμος που έχει λύσει όλα του τα προβλήματα χάρη στην τεχνολογία μπορεί να φαινόταν σαν παράδεισος τότε, αλλά πλέον η παγκοσμιοποίηση αποτελεί μπαμπούλα, και σίγουρα πλέον δεν πιστεύουμε οτι η τεχνολογία μπορεί να λύσει τα προβλήματα επιβίωσης, κρίνοντας απο τις πιο πρόσφατες τάσεις επιστροφής στη φύση.


Το Σταρ Τρεκ ήταν προϊόν της εποχής του, αλλα στα μόλις 3 χρόνια οπου προβλήθηκε, έγραψε τη δική του ιστορία και άφησε τεράστια κληρονομιά στην Αμερκάνικη μυθολογία. Ενδεικτικά της θρυλικής του διάστασης αναφέρω το εξής περιστατικό: ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ήταν τηλεθεατής της σειράς και είχε πει στη μαύρη ηθοποιό που υποδύεται την Ουχούρα οτι δεν πρέπει να παραιτηθεί από τη σειρά, γιατί η παρουσία της θα αποτελέσει παράδειγμα για πολλούς μαύρους. Η Ουχούρα ήταν από τις πρώτες μαύρες ηθοποιούς στην τηλεόραση που δεν είχαν το ρόλο της υπηρέτριας. Η Νικελ Νίκολς κατόπιν προσλήφθηκε σε ενα προγραμμα για να ενθαρρύνει αφροαμερικανους (και αλλες μειονοτητες) να δηλώσουν υποψηφιότητα στη ΝΑΣΑ. Η αφροαμερικανή αστροναύτης Μέι Τζέιμσον είχε δηλώσει οτι η Ουχούρα αποτελούσε πρότυπό της για να μπει στη ΝΑΣΑ.

Για μένα, αλλά πιστεύω και για τους περισσότερους, ο Σποκ είναι ο πιο ενδιαφέρων χαρακτήρας. Ενσαρκώνει με μεγάλη συνέπεια μια εντελώς ξένη φιλοσοφία και στάση ζωής που οι άλλοι βρίσκουν ακατανόητη. Ακόμα και οι "ανθρώπινες" αντιδράσεις του έχουν μοναδική ερμηνεία τη λογική: θα πάει να σώσει κάποιο μέλος του πληρώματος που τον μισεί, γιατί ο Σποκ δε νιωθει εκδικητικότητα... αλλά ούτε νιώθει ανησυχία γι' αυτόν από φιλανθρωπία, γιατί κίνητρό του είναι οτι δεν πρέπει να χαθεί μέλος του πληρώματος. Σε συνδυασμό με τη φοβερή πειστική ερμηνεία του Leonard Nimoy, δικαίως ο Σποκ αποτελεί την πιο χαρακτηριστική και αναγνωρίσιμη φιγούρα του Σταρ Τρεκ.
Είμαι στην πολύ φάση δικέ μου, αλλά εσύ ξηγιέσαι στο αλλιώς και μου τη βγαίνεις με κόκκινο να πούμε! -- Γιάννης Δαλιανίδης, 1980ς

Αβατάρι χρήστη
Φαροφύλακας
Comisario Bremón
Αναρτήσεις: 3085
Εγγραφή: 31 Μάρ 2013, 09:00

Re: Star Trek (1966-1969)

Ανάρτησηαπό Φαροφύλακας » 22 Σεπ 2013, 22:48

Πράγματι, η πιο σημαντική σειρά Ε.Φ. στην ιστορία της τηλεόρασης.

Προσωπικά έχω δει μόνο σκόρπια επεισόδια από την παλιά σειρά, σκόρπια από την επόμενη με τον Ζαν Λουκ Πικάρντ όταν παίζονταν στην τηλεόραση και από ταινίες μόνο την τελευταία η οποία είναι πολύ καλή, τουλάχιστον σαν μέρος της σχετικής μυθολογίας. Δείχνει την απαρχή και δείχνει πώς ξεκίνησε το Έντερπραϊζ, πώς συναντηθήκαν οι ήρωες κτλ. Χώρια που εμφανίζεται μέσα ο Leonard Nimoy σαν γηρασμένος Σποκ κάνοντας, φαντάζομαι, τους οπαδούς να ριγούν από συγκίνηση.

Δεν είχα υπόψη μου πως η σειρά αντικατοπτρίζει ένα ουτοπικό μέλλον όπως μας το περιέγραψες. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, αυτό που πάντα με εντυπωσίαζε με την σειρά είναι το ότι κράτησε μοναχά τρεις σεζόν και άφησε μια τόσο έντονη αίσθηση και δημιούργησε τόσους πολλούς οπαδούς!

Βλέποντας τον σαυράνθρωπο στην εικόνα που έβαλες, πιο πάνω, δεν μπορώ να μην κοπανίσω εδώ την σκηνή εκείνης της μάχης που έχει μείνει στην ιστορία της τηλεόρασης σαν μια από τις πιο κακοσκηνοθετημένες πάλεις. Πραγματικά, είναι να απορεί κανείς με τον σκηνοθέτη (εκτός πια κι αν έλειπε στην τουαλέτα κι οι ηθοποιοί κάνανε κάτι σαν πρόβα μόνοι τους :ρ).

Η μάχη του Κερκ με τον σαυράνθρωπο



Μάλλον λόγω της αισθητικής του ’60 και το μίνι, η Nichelle Nichols στον ρόλο της Ουχούρας (Uhura) έμεινε σαν μια από τις πιο σέξι γυναίκες της Ε.Φ. (και μάλλον μαζί με την σκλάβα Πριγκίπισσα Λία του Πολέμου των Άστρων).

Image

:φρύδια:
"Won't you come see me in the morning? Won't you come see me late at night?
Honey bee…"

Αβατάρι χρήστη
Ξενέρωτας
Ταξιδευτής
Αναρτήσεις: 266
Εγγραφή: 17 Ιούν 2013, 17:32

Re: Star Trek (1966-1969)

Ανάρτησηαπό Ξενέρωτας » 22 Σεπ 2013, 23:08

Στο θεμα Ουχουρα, προτιμω την καινουργια :σάλια:
Είμαι στην πολύ φάση δικέ μου, αλλά εσύ ξηγιέσαι στο αλλιώς και μου τη βγαίνεις με κόκκινο να πούμε! -- Γιάννης Δαλιανίδης, 1980ς

Αβατάρι χρήστη
Φαροφύλακας
Comisario Bremón
Αναρτήσεις: 3085
Εγγραφή: 31 Μάρ 2013, 09:00

Re: Star Trek (1966-1969)

Ανάρτησηαπό Φαροφύλακας » 22 Σεπ 2013, 23:12

Στο θέμα Ουχούρα, πράγματι, δαγκωτό Zoe Saldana, η οποία πέρα από μια μεγάλη ηθοποιός στην ΕΦ με τεράστιους ρόλους, είναι πανέμορφη, απλά μια εβένινη θεά.

Image

:προσκυνώ:
"Won't you come see me in the morning? Won't you come see me late at night?
Honey bee…"


Επιστροφή “Ε.Φ., Φανταστικό”

Ποιος είναι συνδεμένος

Χρήστες που περιηγούνται σε αυτό το φόρουμ: Δεν υπάρχουν εγγραμένοι χρήστες και 1 επισκέπτες